Botox ansikt och hals

Om Botox

Botolunim toxin A är ett läkemedel som blockerar musklers förmågan att dra ihop sig, och man kan med detta reducera eller ta bort rynkor och linjer samt ge små lyft till områden i ansiktet. På Bech Kliniken använder vi Vistabel, som produceras av läkarmedelföretaget Allergan. Det är det säkraste och mest genomtestade medel på marknaden, och har varit använt medicinskt i mera än 60 år och runt 30 år inom kosmetisk användning.

Jag strävar efter narturliga, levande och vackra resultat, vid att bevara din befintliga mimik och inte ta bort alla linjer. Överbehandling kan göra resultaten stelt och uttryckslöst och det är essentiellt för mig att undvika.

Detta kan du behandla med botox

Linjer in pannan
Rynkor runt ögon
sura mungipor
Rynkor kring munnen(rökrynkor)
Ögonbrynslyft
Rynkor över näsan(bunny lines)
Tandköttsleende
Lodrätta halslinjer(platysma band)

Försiktighetsåtgärder

Man ska vara fylld 18 år, inte vara gravid eller ammande, inte ha sepcifika allergier eller nervsjukdommar. Detta genomgås i detalj vid förundersökning. Det får inte vara infektion eller inflammation i behandlingsområdet, och det finns en risk för att du inte kan behandlas med botox om du är opererad i huvud eller nacke.

Före behandling med botox rekommenderas en noggrann förundersökning för att ta fram den bästa lösning för dig och säkra att du inte har sjukdom eller tillstånd som hindrar behandling. Denna förundersökning bör göras minimum två dygn före behandling så du får betänketid. Behandlingsområdet desinficeras och med en tunn kanyl injiceras en liten mängd botox in i muskeln precis under huden. Smärtor i samband med detta är individuellt och beror också på vilket området som behandlas. För det flesta är detta en relativt smärtfri procedur som inte avhåller dem från att upprepa behandlingen. Det kan appliceras bedövande kräm före behandling om man är mera komfortabel med detta. Effekten av botox vill inträda efter 2-5 dagar och du ser full effekt efter 7-10 dagar. Jag rekommenderar en kontrollavtal efter ca: 14 dagar där vi kan utvärdera resultaten och eventuellt göra en mindre korrektion om det behövs. Denna kontroll är gratis.

Efter behandling

Du kan fortsätta dina normala rutiner / arbete omedelbart efter behandlingen eftersom det sällan vill vara synliga spår efter behandlingen. Undvik att beröra det behandlade område i några timmar då det kan sprida produkten och medföra infektion. Undvik hård fysisk aktivitet samma dag. Smink kan användas efter ett par timmar efter behandlingen.

Hållbarhet

Effekten av botoxbehandling är ca: 2-6 månader. Verkningen vill ofta förlängas desto flera gånger du blir behandlad. Om du stannar av med behandlingen vill ditt utseende och muskler långsamt återvända till utgångspunkten och behandlingen är därför inte permanent.

Biverkningar och komplikationer

Frekvent:
Små blåmärken och lätt ömhet på injektions stället försvinner efter 1-5 dagar och kan täckas med smink

Mindre frekvent:
Spännings huvudvärk i upp till några veckor efter behandling. Detta inträffar mest efter första behandling med Botox som musklerna "kämpar" för att arbeta som de brukar.
Hematom/blåmärke som kan pågå i upp till 1 vecka.
Infektion i huden
Tillfällig svullnad runt ögonen
Hängande ögonlock, försvinner under 1-4 veckor

Sällan:
Långvarig huvudvärk i flera månader, inte kroniskt.

De mindre frekventa biverkningarna och komplikationer uppträder hos mindre än 1% och är temporära. Inga allvarliga eller långsiktiga biverkningar har observerats över hela världen med Botox behandling.

Om du upplever andra biverkningar än de vanliga, vi är alltid redo att hjälpa dig. Kontakta oss i tveksamma fall eller osäkerhet.