Filler

Förhållanden och områden som kan behandlas med filler

Förstoring eller föryngring av läppar
Reducera små rynkor runt munnen, hakan och kinderna
Minska gränsen mellan näsa och mun (nasolabialafåror)
Minska ner-vända/sura munnen.
Högre kindben
Reducera mörka ringar och påsar under ögonen
Mer markerad käklinje
Forma och definiera hakan
Minska nedfallet i tinningen
Minska ärr
Föryngra och lyfta örsnibben
Ge allmän hudförbättring i ansiktet, halsen,deacolité, händer

Om filler

På Bech Klinikken använder vi Juvederm och Belotero. Dessa produkter integreras vackert i huden och är bland de mest grundligt testade och säkra på marknaden. Det är en gelé som består av vatten och hyaluronsyra, som naturligt finns i våra bindväv. När den injiceras i huden, kommer den att ge en omedelbar effekt på rynkor, volym förlust och eventuellt hud kvalitet. På längre sikt , kan filleren stimulera din egen huds produktion av elastin och kollagen,så att effekten förlängs. Flera av produkterna är crosslinked för längre hållbarhet och vissa innehåller lokal bedövning, vilket minskar smärtan i samband med Behandling. Det bryts långsamt ned av kroppens egna enzymer, som hyaluronsyra är ett ämne som finns naturligt i kroppen.

Innan du bestämmer dig för behandling med filler rekommenderar jag en grundlig förundersökning för att ta reda på hur vi bäst kan hjälpa dig att uppfylla dina önskemål. Det är viktigt att du förstår vilka biverkningar och komplikationer som behandling kan medföra, det du kommer att informeras om i förstudie samt skriftligen. Du ser dem också nedan.

Innan behandlingen, kommer du att fylla i några skriftliga frågor för att säkerställa att du tolererar behandlingen.

Området desinficeras och fillern injiceras med en tunn nål i huden. Beroende på vilket område som behandlas, kommer det att placeras i olika nivåer av hud och underliggande vävnader. Om du får behandling med Skinbooster for allmän föryngring och utjämning av ett område, vil en mycket liten mängd av produkten komme att injiceras i huden med ca 5 mm. gap i hela området. Efter behandlingen kommer du att vila lite och kan ha ensval lucka på området. Ca 2 veckor efter din behandling, skulle jag vilja se dig till en post kontroll för att säkerställa att resultatet är tillfredsställande.

Du kan inte få behandling med filler

Du är gravid eller ammar
Har haft en allvarlig allerigisk reaktion
Är allergisk mot hyaluronsyra
Har haft en allergisk reaktion mot filler tidigare
Lider av vissa autoimmuna sjukdomar eller sjukdomar som påverkar immun systemet
Du använder speciella droger som omvandlas i levern, (bla. Beta-blockerare och cimetidine)
Tenderar att utveckla hypertrofiska (förtjockade) ärr
Har herpes, akne eller andra hud förändringar i det område som ska behandlas (vänta på att behandlingen ska utplånas)

Försiktighet utövas av

Allergi mot lokal bedövning (då vi använder en filler utan)
Användning av antikoagulantia, meddela din förare om du använder dem
Epilepsi
Störningar i hjärtats retledningssystem
Behandling med permanenta eller okända filler i området tidigare

Efter behandling:

Undvik hård fysisk aktivitet på samma dag
Undvik att massagera området (upplösning eller vandring produkten)
Vidrör inte området 4 timmar efter behandling (infektion)
Du kan använda make-up 4 timmar efter behandling.

Hållbarhet

Hållbarhets tiden för filler beror på det område som behandlas, hur mycket mimik du har i området, hur snabbt du bryta ner produkten och valet av produkt. Varaktigheten kommer att vara cirka 3-18 månader. Kortaste hållbarhet i läppar, längsta i bl.a. kindben. Förutom den direkta volymökningen och fyllningen som filleren giver, kommer den också att stimulera din egen vävnad för att producera fyllighet, vilket ofta ger en förbättring/lyft även efter det att produkten är helt ur kroppen.

Biverkningar och komplikationer

1. normal:
Små blåmärken vid injektions stället, försvinner under 1-5 dagar.
Svullnad i området kan pågå i upp till 14 dagar.
Ömhet i området kan pågå i upp till 7 dagar.

2. mindre frekvent:
Hematom/blåmärke som kan pågå i upp till 2 veckor.
Liten hårdhet/bucklor i det behandlade området, ofta krympande efter 1-2 veckor.
Herpes (munsår) utbrott.

3. sällsynta:
Infektion
Hyper/hypopigmentering (utveckla ljusare eller mörkare hud i området)
Granulomer (hård bindevævsknude)
Asymmetri
Vandring af filler
Långvarig svullnad eller rodnad i området

4. mycket sällsynt
Blockering av blodtillförseln till ett område som kan orsaka hudnekros (hud dör)

5. extremt sällsynt
Blindhet av ett öga eller blodpropp i hjärnan.

Hantering av biverkningar

För normala biverkningar som nämns i avsnitt 1, är det inte nödvändigt att ta kontakt med kliniken, men du är välkommen att göra det genom tvivel eller osäkerhet.

För de biverkningar som nämns i avsnitt 2 och 3, kontakta oss för undersökning och behandling.

De biverkningar som nämns i avsnitt 4 och 5 er extremt sällsynt och kommer att inträffa under själva behandlingen eller några timmar därefter. Det bör nämnas att jag aldrig har upplevt några allvarliga biverkningar på mina patienter och att det har varit en världs omspännande erfarenhet av max. cirka 100 fall i alla år man har brukt filler.

Du måste omedelbart ta kontakt med mig eller en akut mottagning om du upplever: -försämrad/dim syn på 1 eller båda ögonen. -Unormall svår smärta i det behandlade området. -Blek eller grå hudfärg i delar av ansiktet. -Tecken på blodpropp i huvudet: hängande ansikte, tal svårigheter, minskad kraft i armar eller ben.