Svettbehandling med botox

Om Botox

Botolinum toxin A är ett läkemedel som temporärt blockerar svettkörtelns förmåga att producera svett och det kan användas i armhålor, handflator eller andra ställen på kroppen där man har överproduktion av svett.

Botox har använts medicinskt i runt 60 år till behandling av blanda annat ökad svettning, inkontinens och spasticitet i muskler, och används även kosmetisk.

Man ska vara fyllt 18 år, får inte vara gravid eller ammande, inte ha specifika allergier eller nervsjukdomme(detta kontrolleras i detalj före behandling). Det får inte vara infektion eller inflammation i det behandlade område. Berätta också behandlaren om du nyligen har blivit opererat eller ska opereras.

Vid behandling av armsvett rekommenderas det att raka armhålor 2-3 dagar före behandling, men inte på behandlingsdagen. Området desinficeras och med en mycket fin nål ges det runt 20 små injektioner ytligt på behandlingsområdet. Det tar runt 10 minuter. Det är mycket begränsat smärta vid behandling i armhålor, dock mera vid behandling på handflatan där jag rekommenderar lokalbedövning med bedövningskräm 30-45 före behandling.

Du kan förvänta verkning inom 1-2 veckor och resultaten håller 5-6 månader, härefter måste man upprepa behandlingen.

Efter behandling

Efter behandling av handflator bör du undvika hårdt/smutsigt fysisk arbete, träning samma dag, och noggrann med handhygien.

Biverkningar

Det kan förekomma svullnad och ömhet 1-2 dagar, och väldigt sällan kan det uppstå infektion med värme, rodnad, svullnad och smärtor. Kontakta kliniken om det uppstår.