Botox - ansikte

Hos oss är det av stort värde att du ska få ett naturligt, levande och vackert resultat genom att bevara din befintliga mimik och ditt ansiktes natur. Behandling med botox slätar bland annat ut rynkor i pannan, argrynkan, runt ögonen, kråksparkar och sura mungipor.

Botoxbehandling

Vår legitimerade läkare utför alla behandlingar. Vi strävar efter naturliga och harmoniska resultat och undviker därför att överbehandla då det gör ansiktet både stelt och uttryckslöst. En behandling med Botox håller i 2–6 månader, för längre hållbarhet behöver behandlingen göras regelbundet. Hör gärna av dig för en konsultation och läs mer längre ner om själva behandlingen, biverkningar och komplikationer.

Detta kan behandlas med Botox

• Linjer i pannan.
  • Rynkor runt ögonen.
  • Sura mungipor.
  • Rynkor kring munnen (rökrynkor).
  • Ögonbrynslyft.
  • Rynkor över näsan (bunny lines).
  • Tandköttsleende.
  • Lodrätta halslinjer (platysma band).

Om botox

Botolunim toxin A är ett läkemedel som blockerar musklernas förmåga att dra ihop sig för att släta ut och ta bort rynkor och oönskade linjer. Det används också till att göra mindre lyft i olika delar av ansiktet

På Bech Kliniken använder vi Vistabel, som produceras av läkarmedelföretaget Allergan. Det är det säkraste och mest genomtestade medel på marknaden, och har varit använt medicinskt i mer än 60 år och runt 30 år inom kosmetik.

För att få göra behandling med botox

Du ska ha fyllt 18 år, får inte vara gravid eller ammande, inte ha specifika allergier eller nervsjukdomar (detta kontrolleras i detalj före behandling). Du får inte ha någon infektion eller inflammation i det behandlade området. Berätta också för oss om du nyligen har blivit opererad eller ska opereras.

Viktig information om botox

Före behandling med botox rekommenderas en noggrann förundersökning för att ta fram den bästa lösning för dig och säkra att du inte har sjukdom eller tillstånd som hindrar behandling.

Behandlingsområdet desinficeras och med en tunn kanyl injiceras en liten mängd botox in i muskeln precis under huden.

Smärtor i samband med detta är individuellt och beror också på vilket området som behandlas. För det flesta är detta en relativt smärtfri procedur som inte avhåller dem från att upprepa behandlingen. Det kan appliceras bedövande kräm före behandling om man är mera komfortabel med detta. Effekten av botox vill inträda efter 2–5 dagar och du ser full effekt efter 7–10 dagar.

Vi rekomenderar en kontroll efter ca 14 dagar där vi kan utvärdera resultaten och eventuellt göra en mindre korrigering om det behövs. Denna kontroll är gratis.

Du kan fortsätta dina normala rutiner / arbete omedelbart efter behandlingen eftersom det sällan vill vara synliga spår efter behandlingen. Undvik att beröra det behandlade område i några timmar då det kan sprida produkten och medföra infektion. Undvik hård fysisk aktivitet samma dag. Smink kan användas efter ett par timmar efter behandlingen.

Effekten av botoxbehandling är ca 2–6 månader. Verkningen vill ofta förlängas desto flera gånger du blir behandlad. Om du stannar av med behandlingen vill ditt utseende och muskler långsamt återvända till utgångspunkten och behandlingen är därför inte permanent.

Frekvent:
Små blåmärken och lätt ömhet på injektionsstället försvinner efter 1–5 dagar och kan täckas med smink

Mindre frekvent:
Spänningshuvudvärk i upp till några veckor efter behandling. Detta inträffar mest efter första behandlingen med botox då musklerna “kämpar” för att arbeta som de brukar.Hematom/blåmärke som kan pågå i upp till 1 vecka.
Infektion i huden.
Tillfällig svullnad runt ögonen.
Hängande ögonlock, försvinner under 1–4 veckor.

Sällan:
Långvarig huvudvärk i flera månader, inte kroniskt.

De mindre frekventa biverkningarna och komplikationer uppträder hos mindre än 1% och är temporära. Inga allvarliga eller långsiktiga biverkningar har observerats över hela världen med Botox behandling.

Om du upplever andra biverkningar än de vanliga, vi är alltid redo att hjälpa dig. Kontakta oss i tveksamma fall eller osäkerhet.

Mycket sällan

Muskelsvaghet i andrar delar av kroppen som kan ge andnings- och sväljningssvårigheter.